حق شناس گفت: مرحله دوم هدفمند کردن یارانهها ویژگی خاصی نسبت به سال ۸۹ دارد، زیرا که قرار است کمکهای معیشتی تنها به ۱۸ میلیون خانوار پرداخت شود و با این امر دهکهای پردرآمد از لیست دریافت خارج خواهند شد.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،هادی حق شناس کارشناس اقتصادی درباره ابعاد پرداخت بسته معیشتی در مقابل افزایش هزینه سوخت به مردم گفت: با بررسی ابعاد هدفمند کردن یارانهها در آذرماه سال 98 به این نکته میرسیم که افزایش قیمت حامل های انرژی در آن زمان با افزایش چشمگیری روبه رو شده بود و از 100 تومان به 400 تومان رسید، ولی در شرایط فعلی شاهد افزایش 50 درصدی قیمت حاملهای انرژی هستیم که این به معنی رشد قیمت یک و هشت دهم درصدی نسبت به گذشته است.
وی افزود: نقدینگی حاصل از افزایش نرخ حاملهای انرژی در سالهای گذشته جوابگوی پرداخت کمکهای معیشتی از سوی دولت به مردم نبود بعلاوه این کمک هزینه به تمامی خانوارهای کشور چه دهکهای بالا و چه پایین پرداخت میشد و این امر موجب تا ضریب جینی تنها اندکی بهبود یابد.
این اقتصاددان با اشاره به اینکه پیش بینی میشود در مرحله دوم هدفمند کردن یارانهها ویژگی خاصی وجود داشته باشد گفت: مرحله دوم هدفمند کردن یارانهها ویژگی خاصی نسبت به سال 89 دارد، زیرا که قرار است کمکهای معیشتی تنها به 18 میلیون خانوار پرداخت شود و با این امر دهکهای پردرآمد از لیست دریافت خارج خواهند شد.
حق شناس با اشاره به اینکه پرداخت بستههای معیشتی ناشی از افزایش قیمت کالاها بوده است، گفت: پرداخت بسته معیشتی این بار به دهکهای پایین درآمدی از طریق افزایش نرخ کالا صورت گرفته و پول در چرخه اقتصاد چاپ نشده بعلاوه با توجه به بالا بودن مصرف بنزین دهکهای بالا، موجب میشود تا انتقال ثروت از دهکهای پردرآمد به سمت کم درآمد را شاهد باشیم.
وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به معنی اصلاح ضریب جینی در توزیع عادلانه درآمد به سمت خانوارهای کم درآمد شاهد این هستیم که در این مرحله از هدفمند کردن یارانهها مبلغ از 55 هزار تومان به 200 هزار تومان افزایش یافته که این رقم ناشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی خواهد بود و مانند چند سال پیش میزان پرداخت به مردم کمتر از میزان دریافت نیست.
این اقتصاددان با بیان اینکه هدفمند کردن قیمت حاملهای انرژی این بار با برنامه بهتری صورت گرفته گفت: پرداخت بستههای معیشتی 200 هزار تومانی به دهکهای پایین جامعه و حذف دهکهای پردرآمد از لیست دریافت یارانه در کنار قرار دادن سهمیه برای وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی و اسنپ از جمله اقدامات موثر در هدفمند کردن یارانهها در سال جاری به حساب میآید.
حق شناس تصریح کرد: بر اساس تجربه افزایش قیمت بنزین در دورههای قبل، این طرح میتواند با حداقل عوارض به اهداف خود نزدیک شود که از جمله آن میتوان به کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک، ممانعت از قاچاق سوخت و همچنین پرداخت هزینه واقعی بنزین توسط خانوارهای پردرآمد اشاره کرد.